Każda osoba, przymierzając się do budowy domu, musi liczyć się z koniecznością poniesienia sporych kosztów. Niestety nie zawsze można liczyć na własne oszczędności, dlatego wiele osób decyduje się na kredyt na budowę domu. Jest to tzw. kredyt hipoteczny, którego zabezpieczeniem jest hipoteka. Co warto wiedzieć o kredycie hipotecznym? Przeczytasz w poniższym artykule.
Kredyt hipoteczny na budowę domu – czym jest?
Kredyt hipoteczny na budowę domu to produkt kredytowy oferowany przez banki. Charakteryzuje się dość niskim oprocentowaniem i bardzo długim okresem spłaty. Najczęściej zaciągany jest w celu zakupu mieszkania lub domu, jednak może być również przeznaczony na zakup działki i remont mieszkania. Niestety nie każdy może otrzymać kredyt hipoteczny, gdyż konieczne jest posiadanie zdolności kredytowej.
Kredyt na budowę domu wkład własny i inne formalności
Kredyty na budowę domu w ostatnich latach stały się ogromnie popularne, a wszystko przez wzgląd na możliwość szybkiego nabycia swoich czterech kątów. Aby go otrzymać, konieczne jest spełnienie kilku formalności i przedstawienie dość obszernej dokumentacji swojej sytuacji finansowej. W pierwszej kolejności należy wypełnić wniosek o przyznanie kredytu, a wraz z nim załączyć zaświadczenia o dochodach, a także umowy o pracę i wiele innej dokumentacji. Co istotne, konieczny jest wkład własny. Ustawa stanowi, że musi on wynosić minimum 20% kwoty przyznawanego kredytu. Może zdarzyć się sytuacja, w której możliwa jest wpłata 10% wkładu własnego, jednak bank może zażądać zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia wkładu własnego.
Budowa domu na kredyt krok po kroku
Otrzymanie kredytu hipotecznego wiąże się z koniecznością spełnienia wielu formalności. W pierwszej kolejności konieczne jest przedstawienie nieruchomości, która ma być przedmiotem kredytu, a także wypełnienie wniosku o udzielenie finansowania. Wybierając się do banku, koniecznie należy zabrać ze sobą dowód osobisty i dokumenty, które obrazują sytuację finansową. Nie powinno się zapominać o żadnych dochodach, gdyż często niewielka kwota może zmienić sytuacje i pozwolić na otrzymanie lepszych warunków. Dokumenty te to:
- zaświadczenie i oświadczenie o dochodach,
- zaświadczenie od pracodawcy o zatrudnieniu,
- świadectwa pracy i umowy o pracę,
- w sytuacji umów na czas określony, deklaracja o chęci przedłużenia umowy.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku osób zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej. Konieczne jest przedstawienie oświadczenia o dochodach, wszystkich umów za ostatni rok, a także deklarację podatkowe za ostatni rok. Wszyscy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, muszą przedstawić znaczenie więcej dokumentów, takich jak:
- zaświadczenie o nadaniu numeru NIP-u i REGON-u,
- zaświadczenie o dokonaniu wpisu do CEiDG lub KRS,
- zaświadczenie z US i ZUS-u o niezaleganiu,
- deklaracje podatkowe za poprzedni rok podatkowy,
- dokumenty księgowe np. KPiR lub księgi handlowe.
Następnie konieczne jest podpisanie umów przedwstępnych i przedstawienie dokumentacji o nieruchomości.